Course unit title

Science Philosophy

Course unit code

PHE601

Type of course unit (compulsory, optional)

Compulsory

Level of course unit (according to

EQF: first cycle Bachelor, second cycle Master)

Second Cycle Master

Year of study when the course unit is delivered (if applicable)

2021–2022

Semester/trimester when the course unit is delivered

1st semester

Number of ECTS credits allocated

3 credits

Name of lecturer(s)

  1. Prof. Dr. Bagong Suyanto
  2. Dr. Rahma Sugihartati, M.Si

Learning outcomes of the course unit

.After taking this course, students are expected to be able to understand the origins of the development of modern philosophy, the development of philosophical schools, the characteristics and functions of philosophical thinking, and at the same time understand the basic assumptions of modern philosophical thought, deconstruct the logicentrism of modern science, reconstruct new science, develop critical thinking. who understands when to link and delink in understanding socio-economic realities in modern and postmodern societies.

Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-To-Face and Distance Learning (using AULA UNAIR)

Prerequisites and co-requisites (if applicable)

-

Course content

  1. The origins of the development of social philosophy
  2. Characteristics and Functions of Philosophical Thinking
  3. Schools in Philosophy
  4. Modern Philosophy
  5. Hegel's philosophy
  6. Philosophy of Karl Marx
  7. Jurgen Habermas . Philosophy
  8. Michel Foucault's Post-Structural Philosophy
  9. Derrida's Post-Structural Philosophy
  10. Bourdieau's Post-Structural Philosophy
  11. Nietzsche Philosophy
  12. Philosophy of Phenomenology Edmund Husserl
  13. Lyotard's Postmodern Philosophy
  14. Philosophy and Development of Social Theory

Recommended or required

reading and other learning resources/tools

  1. Anderson, Perry, 2008. Asal-Usul Postmodernitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  2. Beilharz, Peter, 2002. Teori-Teori Sosial, Observasi Kritis Terhadap Para Filosof Terkemuka. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  3. Best, S. & Douglas Kellner, 1991. Postmodern Theory Critical Investigations. London: MacMillan Education Ltd.
  4. Baudrillard, Jean, 2006. Lupakan Postmodernisme, Kritik Atas Pemikiran Faucault & Autokritik Baudrillard. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
  5. Bertens, K., 2006. Filsafat Barat Kontemporer Prancis, Jilid II (Cetakan Keempat). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  6. Callinicos, Alex, 2008. Menolak Postmodernisme. Yogyakarta: Resist Book.
  7. Ewing, A.C., 2008. Persoalan-persoalan Mendasar Filsafat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  8. Fink, Hans, 1981. Social Philosophy. London and New York: Metheun & Co. Ltd.
  9. _________, 2010. Filsafat Sosial, Dari Feodalisme Hingga Pasar Bebas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  10. Gellner, Ernest, 1992. Menolak Postmodernisme, Antara Fundamentalisme Rasionalis dan Fundamentalisme Religius. Yogyakarta: Mizan.
  11. Garvey, James, 2010. 20 Karya Filsafat Terbesar. Yogyakarta: Kanisius.
  12. Hadiwijono, Harun, 1980. Sari Sejarah Filsafat Barat 1 & 2. Yogyakarta: Kanisius.
  13. Hegel, 2007. Filsafat Sejarah GWE Hegel. Cetakan III. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  14. Hamersma, Harry, 1986. Tokoh-tokoh Filsafat Barat Modern. Jakarta: Gramedia.
  15. Hardiman, F. Budi, 2009. Kritik Ideologi, Menyingkap Pertautan Pengetahuan dan Kepentingan Bersama Jurgen Habermas. Edisi ketiga. Yogyakarta: Kanisius.
  16. __________, 2011. Pemikiran-Pemikiran yang Membentuk Dunia Modern (Dari Machivelli Sampai Nitzsche). Jakarta: Erlangga.
  17. Kant, Immanuel, 2005. Kritis Atas Akal Budi Praktis (translation). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  18. Lechte, John, 2001. 50 Filsuf Kontemporer, Dari Strukturalisme Sampai Postmodernitas. Yogyakarta: Kanisius.
  19. Lyotard, Jean-Francois, 2009. Kondisi Postmodern: Suatu Laporan Mengenai Pengetahuan (translation). Surabaya: Selasar Surabaya Publishing.
  20. Magnis-Suseno, Franz, 2005. Pijar-Pijar Filsafat, dari Gatholoco ke Filsafat Perempuan, dari Adam Muller ke Postmodernisme. Yogyakarta: Kanisius.
  21. Maksum, Ali, 2008. Pengantar Filsafat, Dari Masa Klasik Hingga Postmodern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  22. Magee, Bryan, 2001. Story of Philosophy. London: Dorling Kindersley Limited.
  23. Mustansyir, Rizal, 2007. Filsafat Analitik, Sejarah, Perkembangan dan Peranan Para Tokohnya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  24. O’Donnell, Kevin, 2009. Postmodernisme. Yogyakarta: Kanisius.
  25. Ritzer, George & Douglas J. Goodman, 2008. Teori Sosiologi, Dari Teori Sosiologi Klasik Sampai Perkembangan Mutakhir Teori Sosial Postmodern. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
  26. Ritzer, George, 2003. Teori Sosial Postmodern. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
  27. Russell, Bertrand, 2002. Sejarah Filsafat Barat, Kaitannya Dengan Kondisi Sosial-Politik Zaman Kuno Hingga Sekarang. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  28. Rabinor, Paul, 2009. Pengetahuan & Metode, Karya-karya Penting Foucault. Cetakan II. Yogyakarta: Jalasutra.
  29. Santoso, Listiyono et al., 2012. Epistemologi Kiri. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  30. Suyanto, Bagong (ed.), Filsafat Sosial. Yogyakarta: Aditya Media. 
  31. Sugiharto, I. Bambang, 1996. Postmodernisme, Tantangan Bagi Filsafat. Yogyakarta: Kanisius.
  32. Suhelmi, Ahmad, 2001. Pemikiran Politik Barat, Kajian Sejarah Perkembangan Pemikiran Negara, Masyarakat dan Kekuasaan. Jakarta: Gramedia.
  33. Sarup, Madan, 2008. Panduan Pengantar Untuk Memahami Postrukturalisme & Posmodernisme. Yogyakarta: Jalasutra.
  34. Suseno, Franz Magnis, 1992. Filsafat Sebagai Ilmu Kritis. Yogyakarta: Kanisius.
  35. Schmandt, Henry J., 2005. Filsafat Politik, Kajian Historis Dari Zaman Yunani Kuno Sampai Zaman Modern. Edisi II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  36. Wora, Emanuel, 2006. Perenialisme, Kritik Atas Modernisme dan Potmodernisme. Yogyakarta: Kanisius.
  37. Zaprulkhan, 2015. Filsafat Sosial, Sebuah Analisis Kontemporer. Jakarta: Rajawali.

Planned learning activities and teaching methods

  1. Lectures
  2. Discussion
  3. Individual assignments

Language of instruction

Bahasa Indonesia

Assessment methods and criteria

Midterms 40%, Finals 60%